Facturen worden enorm vaak uitgeschreven naar klanten, zodat ze kunnen betalen voor goederen of diensten die geleverd zijn. Wil jij weten wat je moet doen als de klant niet betaalt? Klik hier of kies ervoor verder te lezen onder de volgende kopjes.

Welke stappen kunnen genomen worden als klanten niet betalen?

Klanten hebben na het ontvangen van een goed of een dienst een verplichting te betalen. Wanneer dit niet gebeurt ontstaat er een probleem voor de partij die het goed of dienst heeft verkocht. Zij willen logischer wijze hun geld zien en dat zal dan dus op een moeilijker manier gedaan moeten worden dan normaal. Dit kost extra tijd en moeite, waar veel organisatie niet blij mee zijn. Je zou daarom een incassobureau kunnen inzetten om hierbij te helpen. Deze bureaus zullen dan op een correcte manier helpen jouw geld te ontvangen. De kosten incassobureau zijn echter enorm verschillend, omdat elke bureau dit anders verwerkt.

Op welke manieren worden de kosten door incassobureaus verwerkt?

Er zijn twee verschillende manieren waarop incassobureaus hun inkomsten verdienen. De eerste zijn de kosten laten betalen door de organisaties die hun geld terug willen. De tweede manier is dat de kosten voor de klant is die de factuur niet heeft betaalt. De tweede manier sluit beter aan bij de moderne incassobureaus. Op deze manier kost het de organisatie geen geld meer en ook weinig inspanning, terwijl ze alsnog hun geld krijgen. Deze optie wordt door alle partijen het meest gewaardeerd, behalve de klant zelf. De klant moet nu namelijk niet alleen de kosten van de goederen of diensten betalen, maar ook de kosten van het incassobureau. Dit is echter wel het gevolg van hun eigen acties, waardoor er weinig tegenin te brengen is.

Wanneer kan je een incassobureau inschakelen?

Een incassobureau kan ingeschakeld worden wanneer de klant niet voldoet aan een betaling voor een product of dienst. Het is echter wel verstandig dit pas te doen als er geen andere opties meer zijn. Zo zou je het eerst onderling kunnen oplossen of iets wat hierop lijkt. Wanneer dat niet mogelijk is kan je een incassobureau inschakelen. Het is hierbij echter wel belangrijk dat er duidelijke regels zijn over de producten/diensten en de betalingen hiervoor. Deze moeten ook kenbaar zijn gemaakt voor de klanten, zodat er wettelijk niet onderuit te komen is voor de klant. Daarnaast is dat ook de enigste manier om het hele proces eerlijk te maken voor de klanten.