Als jij net voor jezelf begonnen bent, dan lijken freelance opdrachten zeldzaam. Je hebt een schitterende website, je administratie is in orde en je bent klaar om te beginnen. Het probleem is alleen dat niemand nog van je gehoord heeft, dat je website nog niet het aantal gewenste bezoekers aantrekt en dat je concurrenten dus al het werk wegpakken. Freelance opdrachten krijg je niet zomaar en deze worden niet in je schoot geworpen. Terwijl je op werk zit te wachten kun je ook actief achter opdrachten aan en er zijn verschillende manieren om dat te doen.

 

Freelance opdrachten door te netwerken

Of je het werk nu 5 minuten doet of 25 jaar, iedereen heeft een bestaand netwerk van sociale- en professionele contacten, familie en kennissen. Als je freelance opdrachten binnen wilt halen moet je bekendheid vergaren en één van de manieren om dat te doen is door te netwerken. Je neemt je huidige contacten, vertelt hen over de producten of diensten die je aanbiedt en zij zullen je in de toekomst hopelijk gebruiken of aanraden aan hun eigen netwerk. Hoe meer je netwerkt, hoe groter je bereik en hoe groter je bekendheid. Hoor en wederhoor is nog steeds een belangrijke manier om werk te krijgen.

 

Online platforms

Er bestaan ook online platforms waar opdrachtgevers een klus plaatsen en op zoek gaan naar een freelancer die deze kan uitvoeren. Je kunt je gratis inschrijven en een profiel aanmaken en zo laten zien dat je beschikbaar bent als freelancer. Wil je op de freelance opdrachten die geplaatst worden reageren, dan moet je daar vaak voor betalen. Deze platforms zijn erg handig als je een beginner bent en het werk nog niet voldoende jouw kant op komt. Als je je freelance opdrachten van het platform goed uitvoert krijg je beoordelingen van je opdrachtgevers en dat helpt je weer bij het winnen van een volgende opdracht.

 

Zoekmachine optimalisatie en sociale media

Met zoekmachine optimalisatie (SEO) zorg je ervoor dat je meer bezoekers naar je website trekt. Door aan je website te werken en deze correct in te richten plaatsen de zoekmachines je hoger op de resultatenpagina. Dat betekent dat jij gevonden wordt als er een bepaald zoekwoord wordt ingetypt. Het onderhouden van een actieve sociale media campagne valt hier ook onder. Maak minimaal een Facebook pagina en een LinkedIn pagina voor je bedrijf en plaats regelmatig updates, berichten, aanbiedingen en nieuwtjes. Elke like en share bereikt weer andere Facebook gebruikers en dat levert mogelijk freelance opdrachten op.

 

Between | De tussenpartij voor professionals en werkgevers.

 

De bal moet aan het rollen

Alle begin is moeilijk en dat is het opzetten van een bedrijf ook. Het is al lang niet meer voldoende om alleen een mooie website te hebben, je moet actief achter freelance opdrachten aan om hier een succes van te maken. Krijg je de bal aan het rollen, dan zal het aantal opdrachten dat je spontaan binnen krijgt groeien en hoef je zelf steeds minder achter werk aan. Om daar te komen en te blijven zijn de bovenstaande drie methoden erg effectief.